tisdag 14 augusti 2012

Tisdag

Som jag skrev sist så åkte Bjarne, Tommy, Ebba , Miranda och Lukas till tusenfryd idag, jag valde att stanna hemma med Allis, även fast det fanns mycket karuseller för henne oxå, men kände att jag behövde en dag hemma, tvätta, mysa, kanske en lunch på stan med Madde.
 Eftersom vi åker till dalarna på torsdag och jag jobbar imorgon så vill jag pyssla lite inför det oxå.

STAMPEN

På tal om dalarna för er som inte visste är det vårat sommarställe sen jag var liten, Stampen heter stugan och ligger starx utanför Malung, mot sälen, som sagt är min farfar där ifrån, och nu är det min farbror som äger det, känns inte riktigt som förr eftersom jag associerar stället med pappa.
Vi var alltid där på vårsidan och sätte massvis med potatis, pappa körde traktorn och vi åkte med. Det ligger en fors alldeles intill där vi badade, eller så gick man en stig genom skogen till en damm.
 På hösten var vi där och tog upp potatisen. För någar år sen gjordes en bagarstuga där en sån med stenugn, där vi brukade göra knäckebröd och tunnbröd(tölla), på kvällen när det var färdigbakat gjorde vi stenugnsbakad pizza.
 På vintern var det alltid mycket snö där, och innan vi åkte dit då fick vi beställa så en traktor åkte dit och körde upp vägen till oss, då blev det ju alltd en jättestor snöhög på tomten, perfekt för snökoja. Vi brukade även ta en tur till sälen för skidåkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar